خواص زرشک قرمز بر زیبایی و پوست

mavasaffron
21 فروردین, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مهمترین خواص زرشک قرمز بر پوست

مقدمه

از گذشته زرشک در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است که برای تهیه انواع مربا، شربت و … از آن استفاده می کردند.فواید بیشمار زرشک موجب شده که این میوه در بین مردم به عنوان الماس سرخ شناخته شود.ما در این مقاله تلاش کرده تا شما را با خواص زرشک  قرمز و تاثیر آن برپوست آشنا کنیم.بنابر این اگر از لک ها و آکنه های صورت خود خسته شده اید و به دنبال راه حلی برای درمان آن هستید، این نوشته برای شما حتما جذاب و مفید خواهد بود.تا انتهای این مطلب از زعفران معوا همراه ما باشید.

معرفی زرشک

درختچه‌های زرشک کوهی به صورت گیاهانی با ار تفاع یک و نیم تا دو متر می باشند و برگ هایی خاردار دارند. میوه های این گیاه دارای هسته‌های بیضی شکل هستند که انواع زرشک در شهرهای مختلف ایران کاشت و برداشت می شود.زرشک از جمله گیاهانی است که به آب کمی نیاز دارد و حتی  در مناطق کم‌آب به راحتی رشد می کند. زرشک کوهی مانند زرشک قرمز خواص دارویی زیادی دارد و همچنین از زرشک قرمز اغلب در غذاهایی مانند مرغ و زرشک پلو استفاده می‌شود. از خواص زرشک  قرمز می توان به کنترل دیابت،سلامت دندان‌،پاک سازی کبد و کیسه صفرا،شفافیت پوست اشاره کرد که در ادامه برخی از آن ها را شرح می دهیم.

 

ارزش غذایی زرشک

زرشک یک منبع بسیار غنی از مواد مغذی است و دارای خواص مفید برای پوست می باشد. این میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به سلامت بدن بسیار کمک می کند. زرشک حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و جذب بهتر آهن کمک می‌کند.بربرین موجود در زرشک اثرات ضد التهابی دارد و در کاهش سطح قند خون و کلسترول نقش موثری دارد.

 

خواص شگفت انگیز زرشک

1.مصرف زرشک و رشد مو

امروزه یکی از مشکلات شایع در بین جوانان ریزش مو است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. ازرایج ترین بیماری های ریزش موی سر می توان به تلوژن افلوویوم و آلوپسی آندروژنتیک اشاره کرد. در صورت کمبود ویتامین C، روند رشد مو ممکن است متوقف شود و حتی ریزش مو رخ دهد. ویتامین سی موجود در گیاه زرشک می تواند به درمان ریزش موی سر تا حدی کمک کند. توصیه ما به افرادی که ریزش مو دارند، این است که زرشک را در برنامه غذایی خود قرار داده تا از فواید بی نظیر آن بهره مند شوند.

 

2.زرشک و درمان آکنه

آکنه ولگاریس یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را درگیر می کند.چربی زیاد پوست موجب ایجاد جوش و آکنه  بر روی پوست می شود.بنابر این چنانچه آکنه و جوش دارید، از خوراکی سرشار از ویتامین سی مانند زرشک جهت درمان مشکلات پوستی خود استفاده کنید.ویتامین سی زرشک، نشانه‌های پیری پوست را تا حد بسیار زیادی به تعویق می‌اندازد. افرادی که پوست چربی دارند و مستعد آکنه هستند، باید در  رژیم غذایی خود از زرشک استفاده کنند. بر طبق تحقیقات انجام شده، عصاره خوراکی زرشک بر روی درمان آکنه شدید یا معمولی تاثیر قابل توجهی دارد. از خواص زرشک قرمز  می توان به درمان بیماری های پسوریازیس، خارش پوستی و….اشاره کرد.

 

3.پاکسازی کبد و مصرف زرشک

زرشک قرمز دارای خواص مفیدی برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا است. ترکیبات فیتوشیمیایی مانند آلکالوئیدها و فنل‌ها در زرشک قرمز، فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به تمیز کردن و بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا کمک کنند. خواص زرشک باعث شده که این گیاه به درمان مشکلات کبد و کیسه صفرا کمک کرده و مفید باشد.

 

4.شفافیت پوست

همان طور که می دانید شفافیت پوست از مواردی است که بانوان به آن بسیار اهمیت می دهند. ویتامین سی از جمله ویتامین هایی است که بر روی درخشش پوست تاثیر زیادی دارد. باتوجه به اینکه زرشک سرشار از ویتامین C است، مصرف آن می تواند برای شفافیت و درخشان شدن پوست بسیار مفید باشد.بنابر این اگر به زیبایی پوست خود اهمیت می دهید، سعی کنید که در حد مجاز از زرشک و  فرآورده‌های آن در برنامه غذایی استفاده کنید. خانم هایی که مشکلات پوستی دارند، بهتر است که در هفته یک یا دوبار از ماسک زرشک استفاده کرده تا از فواید زرشک بهره مند شوند.

 

5.بهبود سلامت چشم

زرشک دارای خواص مفیدی برای بهبود سلامت چشم است. این میوه یک آنتی‌اکسیدان قوی است و می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس چشم مؤثر باشد. مصرف منظم زرشک و استفاده از آن به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ و پیشگیری از بعضی از مشکلات چشمی کمک کند. افراد میانسال برای کاهش پیری چشم می توانند در حد مجاز و بر طبق دستور پزشک از زرشک در غذاهای خود استفاده کنند. خواص زرشک قرمز می تواند به بهبود سلامت چشم کمک کند، بنابر این سعی کرده که از این گیاه به صورت دم نوش یا در طبخ غذا استفاده نمایید.

 

 

تهیه ماسک زرشک در منزل

چنانچه می خواهید که پوستی زیبا و درخشان داشته باشید،برای پاکسازی آن از ماسک زرشک استفاده کنید.برای تهیه ماسک زرشک در خانه، مراحل زیر را انجام دهید.

۱. یک قاشق زرشک را در یک فنجان آب قرار دهید و آن را به مدت ۹ ساعت خیس کنید.

۲. زرشک را روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را از روی  حرارت بردارید.کمی صبر کنید تا زرشک خنک شود.

۳. زرشک را آبکش کنید و آب را نگه دارید.

۴. آب زرشک را بنوشید. سپس زرشک باقی‌مانده را له کرده و به صورت بزنید.

۵. ماسک زرشک را به آرامی روی صورت خود بمالید و به مدت حدود ۲۰ دقیقه بگذارید تا خشک شود.

۶.  بعد از این مدت صورت را با آب سرد بشویید.

۷. پس از شستن، از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۸. ماسک زرشک را هفته‌ای ۱ تا ۲ بار تکرار کنید.

 

عوارض مصرف بیش از حد زرشک

استفاده از زرشک در شرایط عادی معمولاً مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد مصرف بیش از حد زرشک، منجر به مشکلات معده‌  مانند نفخ و احساس تورم در شکم می شود. چنانچه مصرف زرشک به طور مداوم و نامتعادل انجام ‌شود، ممکن است برای کبد مضراتی به همراه داشته باشد.

استفاده از این گیاه ممکن است با ترکیبات دارویی خاصی تداخل داشته باشد. بنابر این اگر بیماری هایی خاصی مانند قلب و عروق، فشار خون و … دارید،حتما قبل از مصرف زرشک با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که  استفاده از آن برای شما ضرری نداشته باشد.

 

کلام آخر

زرشک از مهم ترین گیاهان دارویی ایران است که از ریشه تا میوه آن، سرشار از خاصیت می باشد.این گیاه به بهبود عملکرد کبد کمک می کند  و همین امر منجر می شود که پوستی شفاف و روشن داشته باشید. اگر به سلامتی پوست خود اهمیت می دهید، پیشنهاد می‌کنیم که زرشک اعلا قائنات را از فروشگاه اینترنتی معوا سفارش دهید. ما در این مجموعه تمام سعی خود را می کنیم که محصولی باکیفیت را به هموطنان گرامی ارائه دهیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.