بهترین روش دم کردن زعفران

mavasaffron
27 فروردین, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آموزش جامع نحوه دم کردن زعفران با بهترین کیفیت و نکات مهم دم زعفران

مقدمه

زعفران از گران ترین چاشنی های جهان است که استفاده از این ادویه در آشپزی به غذاهای شما رنگ و لعاب بهتری خواهد داد. آیا با روش دم کردن زعفران به صورت اصولی آشنایی دارید؟

برای اینکه زعفران دم کرده شما بسیار خوشرنگ باشد،باید برای تهیه آن به نکات مهمی توجه کنید. بنابر این اگر به دنبال زعفرانی خوشرنگ و خوشبو هستید،ما دراین مقاله روش‌های شگفت‌انگیز نحوه دم کردن زعفران را به شما آموزش می دهیم.چنانچه می خواهید که طعم غذای شما متفاوت باشد، این مطلب را از دست ندهید.در این محتوا تمام تلاش خود را می کنیم که به شما بهترین روش دم زعفران را معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله از زعفران معوا همراه ما باشید.

 

 

نحوه دم کردن زعفران با آب جوش

یکی از روش های قدیمی که معمولا مادربزرگ ها از آن برای دم کردن زعفران استفاده می کردند، آب جوش است. نحوه دم کردن زعفران با آب جوش بسیار راحت است و هنوز هم بسیاری از بانوان از این روش برای رنگدهی بیشتر زعفران استفاده می کنند.خانم ها برای خوش رنگ تر شدن زعفران، باید به نکاتی نیز توجه کنند که ما در این قسمت جهت آشنایی بیشتر شما  صفر تا صد دم كردن زعفران با آب جوش را به صورت جامع بررسی می کنیم.

 

1.با توجه به میزان خوراکی که قرار است زعفران به آن اضافه شود، مقدار مناسبی از زعفران را انتخاب کرده و در هاون بریزید.

2.در این مرحله به زعفران کمی شکر اضافه  کنید. استفاده از شکر باعث می شود که زعفران بهتر خرد شود.

3.زعفران را به خوبی بسابید تا به اندازه کافی ریز شود. چنانچه زعفران را در هاون فلزی و با سرعت زیاد بسابید، این امر بر روی کیفیت زعفران دم کرده تاثیر می گذارد. بنابر این حتما سابیدن را به آرامی انجام دهید تا کیفیت زعفران حفظ شود.

4.نصف استکان آب جوشیده را به زعفران خرد شده اضافه کنید و آن را در قابلمه برنج در حال دم کشیدن یا روی قوری حاوی آب جوشیده قرار دهید.

5.به دلیل اینکه رنگ زعفران به آرامی باز می‌شود، باید مدت زمان طولانی به دم کردن زعفران اختصاص دهید.با استفاده از این روش، می‌توانید زعفران را به خوبی دم کرده و از رنگ و عطر آن در غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید.

 

دم کردن زعفران با یخ

یکی از روش های جدید برای دم کردن زعفران، استفاده از یخ می باشد. قدرت رنگدهی زعفران با یخ در مقایسه با آب جوش بیشتر است، ولی برای آزاد کردن رنگ به زمان بیشتری نیاز دارد.اگر برای دم شدن زعفران زمان کافی دارید، به شما توصیه می کنیم که از این روش حتما استفاده کنید. در ادامه نحوه دم کردن زعفران با یخ را به صورت کامل توضیح می دهیم.

 

  1. مقدار مناسب زعفران را درون یک هاون بریزید و آن را به طور کامل بکوبید تا به شکل پودری تبدیل شود. در نحوه دم کردن زعفران با یخ ،به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده از قند و شکر برای سابیدن زعفران توسط یخ، ممکن است زمان لازم برای دم کردن را طولانی تر کند.
  1. چند قالب یخ خرد شده را بر روی زعفران پودر شده بریزید. برای طرز تهیه زعفران دم کرده  اجازه دهید که یخ ها در دمای اتاق ذوب شوند و زعفران رنگ خود را آزاد کند. این فرآیند ممکن است که زمان بر باشد، بنابراین صبر کنید تا یخ ها کاملاً ذوب شوند تا رنگدهی زعفران به خوبی انجام شود.

بعد از انجام مراحل فوق، زعفران دم کرده با یخ آماده استفاده است. شما می توانید از  زعفران دم کرده در غذا، نوشیدنی و شیرینی استفاده کنید تا طعم و رنگ منحصر به فردی به آن ها ببخشد.

 

 

 طرز تهیه زعفران  دم کرده برای برنج

همان طور که می دانید بسیاری از ایرانیان عاشق برنج با عطر زعفران هستند.معمولا بانوان برای اینکه کدبانو بودن خود را به دیگران نشان دهند از زعفران دم کرده برای برنج استفاده می کنند. تزئین برنج با زعفران دم کرده از مهم ترین کاربردهای این چاشنی در آشپزی ایرانی است.در این تکنیک، میزان معینی از زعفران آسیاب شده را با کمی آب جوش در یک ظرف کوچک قراردهید. سپس ظرف زعفران را در کنار برنج قرار داده تا دم بکشد.

این روش دم کردن دارای مزایای زیادی می باشد. یکی از این موارد این است که همزمان با دم کشیدن برنج، زعفران هم آماده می‌شود. با استفاده از این تکنیک، عطر زعفران بیشتر آزاد می شود و نسبت به روش های دیگر  برنج خوش عطر و بویی را خواهید داشت.اگر این  نحوه دم کردن زعفران  را تا به حال امتحان نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما در اولین فرصت برای اعضای خانواده و مهمان ها از این روش استفاده کنید.

 

 

شش نکته مهم سابیدن زعفران

1.انتخاب زعفران خشک

برای سابیدن حتما از زعفرانی استفاده کنید که کاملاً خشک باشد. برای اطمینان از خشکی زعفران، آن را روی کاغذ قرار داده و کاملا ببندید. چنانچه زعفران رطوبت داشته باشد،این کار باعث  شده که رطوبت زعفران به کاغذ منتقل شود.در نهایت زعفران را به  آرامی بسابید.

 

2.استفاده از ظرف خشک

برای سابیدن زعفران، از ظرفی استفاده کنید که کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد. در صورتی که ظرف رطوبت داشته باشد، ممکن است ساب کردن زعفران دشوار شود. بنابراین، به خشکی ظرف ساب کردن زعفران هم توجه کنید.

 

3.انتخاب هاون مناسب

انتخاب هاون مناسب نیز برای سابیدن زعفران بسیار مهم است. برای سابیدن بهتر است که از هاون سنگی یا چوبی استفاده کنید. هاون سنگی کار را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

 

4.سابیدن زعفران به آرامی

هنگام سابیدن زعفران، کار را به آرامی انجام دهید. ابتدا مقدار کمی زعفران در هاون بریزید و آن را به شکل آرام و کامل ساب کنید. سپس مقدار بیشتری زعفران را اضافه کنید.

 

5.توجه به کاربرد زعفران

هنگام سابیدن زعفران، به کاربرد آن توجه کنید. برای غذاهایی مانند قیمه یا ته چین که زعفران را در آنها دم می‌کنید، زعفران را کاملاً پودر کنید. اما برای استفاده در دسر یا کیک، زعفران را کمی خردتر و با مقدار کمتری ساب کنید.

6.زمانبندی سابیدن

زعفران پس از سابیدن به سرعت طعم و عطر خود را آزاد می‌کند.اگر زعفران را بسابید وفرآیند دم کردن آن را به تأخیر بیندازید، ممکن است رنگ و عطر کمتری را تجربه کنید.با رعایت این نکات، می‌توانید زعفران را به درستی ساب کرده و به طعم و عطر بی‌نظیر آن دست یابید.

 

 نکات طلایی دم کردن زعفران

1.برای دم کردن زعفران از  آب زیاد استفاده نکنید. زیرا چنین زعفرانی حالت آبکی پیدا می کند و درصورتیکه برای برنج از آن استفاده کنید،برنج را خیس می کند.

2.اگرازهاون فلزی برای سابیدن زعفران استفاده کنید یا خورد کردن زعفران را با سرعت زیاد انجام دهید، این امر موجب سوزاندن کلاله زعفران می شود.

3.اگر می خواهید که عطر زعفران از دست نرود،  به میزان مورد نیاز زعفران را آسیاب کنید. مقدارزعفران اضافی را می توانید در ظرف های کاملا در بسته که اجازه ورود هوا را نمی دهد به راحتی نگهداری کنید.

 

روش‌های مصرف زعفران

1.دم کردن زعفران

یک روش رایج برای مصرف زعفران، دم کردن آن است. برای این منظور، گلبرگ‌ها و رشته‌های زعفران را با آب جوشانده و بگذارید تا رنگ و عطر زعفران به آب منتقل شود. سپس می‌توانید از این آب زعفران‌دار برای تهیه نوشیدنی‌ها، غذاها و دسرها استفاده کنید.

 

2.چای زعفران

اگر می‌خواهید زعفران را به صورت ترکیبی مصرف کنید، آن را می‌توانید  با چای ترکیب کنید. چای زعفران عطر و رنگ جذابی دارد که می توانید از آن به عنوان یه نوشیدنی بی نظیر در سرمای زمستان استفاده کنید.

 

3.استفاده به‌عنوان افزودنی

زعفران را می‌توانید به عنوان یک افزودنی در غذاها استفاده کنید. با دم کردن چند رشته زعفران و اضافه کردن آن به خورشت، پلو و سایر غذاهامی‌توانید عطر و رنگ جذابی به آن‌ها ببخشید.

 

کلام آخر

در این نوشته تلاش کردیم تا روش های حرفه ای و معمول دم کردن زعفران را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که از این مطالب بهره کافی را برده باشید. اگر شما هم برای دم زعفران از روش خاصی استفاده می کنید،لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما  به راحتی می توانید با کیفیت ترین نوع زعفران را از فروشگاه اینترنتی معوا سفارش داده و تهیه کنید.از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.