5 عامل موثر بر کیفیت زعفران

mavasaffron
14 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
روش های حفظ کیفیت زعفران

مقدمه

زعفران، یکی از با ارزش‌ترین کالاها در جهان شناخته می‌شود و به عنوان “طلای سرخ” نیز شهرت دارد. محصولات با ارزش همواره استانداردهای زیادی برای آنالیز کیفیت دارند. برای بررسی و آنالیز کیفیت زعفران، استانداردهای متعددی وجود دارد که توسط کارشناسان کیفی در کارخانجات انجام می شود. اگر می خواهید   در زمینه روش های حفظ کیفیت زعفران، اطلاعات مفیدی کسب کنید، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

 

مهم ترین عوامل در آنالیز کیفیت زعفران

 با توجه به اینکه گیاه زعفران بر روی سطح خاک رشد می کند،همین امر می تواند باعث شود که زعفران از طریق کمپوست ها و کودهای آلی در معرض منابع آلودگی میکروبی قرار گیرد.در کارخانه جات برای حفظ کیفیت زعفران و  بررسی میزان سلامت آن، تست های مختلفی با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام می شود. کارشناسان کنترل کیفی در شرکت های صنایع غذایی، زعفران را از لحاظ عطر،قدرت رنگ دهی، طعم، بررسی رطوبت، میزان مایکوتوکسین ها و … بررسی می کنند.

طعم زعفران به علت وجود ماده ای به نام پیکروکروسین است. درصورتیکه زعفران درجه یک باشد، باید عدد مربوط به پیکروکروسین حداقل هشتاد و پنج باشد. عطر زعفران از مواردی است که معمولا برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. وجود سافرانال در زعفران باعث می شود که این گیاه عطری بی نظیر داشته باشد. شاخص عطر زعفران، باید عددی بین بیست تا پنجاه باشد. اگر عطر زعفران برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است قبل از خرید به این موضوع توجه کنید.

 

1. رعایت نکات بهداشتی

کارگران در زمان برداشتن گل از پرچم، باید به نظافت و نکات بهداشتی بسیار توجه کنند. مواد خارجی مثل دانه های ماسه، گرد و غبار، خاک و …که از محیط بیرون به کلاله نفوذ می کند، موجب کاهش کیفیت زعفران می شود. کلاله زعفران ارزشمندترین قسمت این گیاه است و بنابر این تا حد امکان سعی کنید که مواد خارجی از بیرون به کلاله وارد نشوند، زیرا بر روی کیفیت زعفران تاثیر مستقیم خواهند داشت.

 

2.برداشت به موقع زعفران

برای حفظ کیفیت زعفران، باید برداشت آن دقیق و به موقع انجام شود.اگر فرآیند برداشت و خشک شدن زعفران طولانی شود، همین مسئله  باعث تغییر رنگ  این گیاه و کاهش کیفیت زعفران می گردد.با توجه به اینکه رنگ زعفران ایران در سراسر جهان شناخته شده است، برداشت زعفران در زمان مناسب و خشک سازی سریع آن از اهمیت بالایی برخوردار است، تا بتوان بهترین کیفیت رنگ و شکل زعفران را حفظ کرد.

 

3.جلوگیری از آلودگی میکروبی و بیماری قارچی

 اگر حفظ کیفیت زعفران برای شما اهمیت دارد، تا حد امکان تلاش کنید که این گیاه در معرض آلودگی میکروبی و قارچی قرار نگیرد. برای از بین بردن این آلاینده ها می توانید از اشعه ماوراء بنفش، گاما، مایکروویو و … استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است، زعفرانی که تحت تابش این اشعه ها قرار می‌گیرد، سطوح کمتری از باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها دارد.

گاز ازون از جمله مواردی است که در از بین بردن و کاهش بار میکروبی زعفران بسیار تاثیر گذار است. زمانی که زعفران با گاز ازون در تماس قرار می‌گیرد، باکتری‌های کولی‌فرم و مخمر به نسبت بیش از 90 درصد کاهش می‌یابند.

 

4. دقت زیاد در خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران به میزان مجاز و دقیق باعث حفظ کیفیت نهایی آن می‌شود. زمان طولانی برای خشک شدن زعفران می‌تواند منجر به کاهش کیفیت این محصول شود. بنابراین، زعفران باید در کمترین زمان ممکن به طور کامل خشک شده و هیچ رطوبتی در پایان فرآیند خشک کردن باقی نماند.یکی از نکاتی که جهت حفظ کیفیت زعفران باید به آن توجه کرد، این موضوع است که زعفران استاندارد باید به طور کامل خشک شود. اگر زعفران  درست خشک شود، این امر موجب شده که علاوه بر وزن طبیعی، از هر نوع آلودگی که معمولا در محیط مرطوب وجود دارد، محافظت شود.

 

5. استفاده از ظروف بسته بندی مناسب

زعفران باید به صورت خالص و بدون مواد خارجی اضافی و کپک و حشرات باشد. علاوه بر این، عطر و طعم و رنگ زعفران باید به صورت طبیعی باشد. قطعا برای حفظ کیفیت زعفران باید حشرات مرده، بقایای جوندگان، کپک و هر عامل دیگری که با چشم مسلح و غیرمسلح قابل دیدن است، نباید در آن وجود داشته باشد.

 ظروف بسته‌بندی زعفران باید علاوه بر زیبایی، به حفظ کیفیت زعفران کمک کنند و از نفوذ هر گونه ماده‌ای به داخل آن جلوگیری کنند. اگر در هر یک از مراحل تولید زعفران، ظروف بسته‌بندی مناسب برای انتقال زعفران استفاده نشود، کیفیت محصول کاهش می‌یابد و در آنالیز کیفیت زعفران، امتیاز منفی به آن تخصیص داده می‌شود.

 

کلام آخر

 امروزه یکی از مهمترین موضوعاتی که خریداران زعفران به آن توجه می کنند، کیفیت محصول است. به همین علت ما در این مقاله تلاش کردیم تا عوامل مهم در کیفیت زعفران را به شما معرفی کنیم. چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده است،لطفا آن را با دیگران هم به اشتراک گذاشته تا در زمان خرید به این موضوع توجه کنند و بهترین محصول را انتخاب کنند.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.