تفاوت انواع کودهای زعفران

mavasaffron
26 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آشنایی کامل با انواع کود زعفران

مقدمه

 همان طور که می دانید، همه کشاورزان زعفران به دنبال روشی هستند که گلدهی و اندازه پیاز زعفران خود را افزایش دهند.برای دستیابی به این هدف، باید از یک برنامه کوددهی مناسب جهت تغذیه گیاه زعفران استفاده کنند.باتوجه به اینکه زعفران از گران قیمت ترین محصولات کشاورزی است،بنابراین باید کشاورزان نسبت به  انواع کود زعفران شناخت درستی داشته باشند تا محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کنند.

اگر می خواهید بدانید که هریک از ویژگی‌های کود زعفران پتاس، مرغی و … چگونه است و همچنین به دنبال بهترین نوع کود زعفران هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله از زعفران معوا همراه ما باشید.

 

انواع کود زعفران 

کود پتاس  چیست

گیاه زعفران ممکن است به نظر ناسالم برسد و در این شرایط احتمالا به پتاسیم نیاز دارد. زرد شدن برگها نشان دهنده مشکل اساسی در ریشه است و به همین دلیل استفاده از کود پتاس برای زعفران بسیار مفید می باشد. پتاسیم، یکی از مواد مغذی مهم برای گیاهان است و در کودها استفاده می‌شود. . در کودهای N-P-K، پتاسیم (K) مسئول متابولیسم گیاهان است و باعث افزایش بازدهی و رشد گیاهان می‌ گردد. علاوه بر این، پتاسیم به گیاهان در حفظ آب کمک می‌کند و این ماده مغذی تعادل داخلی کاتیون و آنیون گیاهان را تنظیم می‌کند. پتاسیم و فسفر از موادی هستند که به رشد ریشه بسیار کمک می کنند.اگر می خواهید که ریشه گیاه قویتر بشود، حتما پتاسیم و فسفر را با خاک مخلوط کنید.وقتی میزان زیادی کود پتاسیم  برای رشد زعفران استفاده می کنید، حتما از ماده ازت استفاده کرده تا از رشد علف های هرز در مزرعه جلوگیری شود.

مزایای کود پتاسیم برای زعفران

1.تقویت سیستم دفاعی گیاهان

2.مقاومت بیشتر زعفران در برابر آفات

3.استحکام بیشتر ریشه ها و ساقه های گیاه

4.ضخیم‌کردن دیواره‌های سلولی

 

ویژگی‌های کود مرغی

یکی از انواع کودهای زعفران، کود مرغی است که مواد غذایی مورد نیاز را برای گیاه فراهم می کند.این کود به علت تبخیر به سرعت آب از دست می‌دهد و محصول نهایی با توجه به نوع پرندگان، سیستم‌های تهویه، تجهیزات آبیاری و … معمولا دارای رطوبت بیست تا چهل در صد است.برای افزایش مقدار مغذی کود مرغی، بهتر است که بلافاصله  بعد از مخلوط کردن در سطح زمین پخش گردد.  علت این امر این است که حدودا چهل تا هفتاد درصد کل نیتروژن در شش هفته اول موجود می باشد. این نوع کود زعفران می تواند محتوای ماده آلی خاک را در کوتاه مدت افزایش دهد. . کود مرغی از مهمترین منابع مواد مغذی گیاهان است که میزان نفوذ آب را نیز افزایش  می دهد و بهبود ساختار گیاه کمک می کند.

کود مرغی یک کود زعفران کامل است و شامل مواد مغذی اصلی نیتروژن، فسفر، پتاسیم می باشد. این کود دارای  عناصر ریزمغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان است. میزان فسفر  و نیتروژن در کود مرغی حداقل دو برابر بیشتر از سایر کودهای حیوانی مانند کود گاوی است. اما باید توجه داشته باشید که نیتروژن بالای موجود در کود مرغی اگر به درستی کمپوست نشده باشد، ممکن است برای گیاهان خطرناک باشد.استفاده از کود خام مرغ ممکن است باعث سوختن گیاهان شود یا مشکلات دیگری در رشد آنها ایجاد کند.

 

مهم ترین فواید کود مرغی برای مزارع زعفران

  1. رنگ دهی بیشتر زعفران
  2. افزایش تخلخل
  3. بهبود نفوذپذیری خاک
  4. افزایش نگهداری آب
  5. افزایش کیفیت گل های زعفران
  6. ایجاد رطوبت در خاک

 

کود مایع

کود مایع از جمله انواع کود زعفران است که برای رشد این گیاه در مزارع استفاده می شود.مواد معدنی به شکل صنعتی تولید می شود و به صورت مایع به خاک اضافه می گردد.در کشورهای دیگر، کودهای مایع به طور گسترده در مزارع استفاده می شوند.

 این نوع کود دارای میکروالمنت‌ها ضروری زعفران می باشد که موجب رشد ریشه، قدرت جوانه‌زنی بذر،  گلدهی و رنگ پذیری  بیشتر گیاه می شود.کودهای مایع در انواع مختلف محرک رشد، اصلاح کننده خاک، ریز مغذی و … دسته بندی می شوند که شما با توجه به نیاز خود می توانید از هریک از کود های زعفران استفاده کنید.کود زعفران مایع اغلب  به شکل خیلی غلیظ تولید می شوند و به صورت محلول پاشی برای گیاهان استفاده می شوند.

 

کودهای مایع همانطور که از نام آن مشخص است ، به شکل مایع و غلیظ می باشند.کشاورز برای استفاده از این کود زعفران باید قبل از تغذیه آن را رقیق کند. کودهای مایعی را  که برای تامین نیازهای غذایی اولیه یک محصول طراحی می شود، کود پایه می نامند. این کود معمولا به عنوان کودهای گلدار یا رویشی طبقه بندی می کنند. کودهای مایع دارای غلظت های متفاوتی در بازار موجود هستند که شما می توانید براساس نوع نیاز مزرعه خود از هریک از آن ها استفاده کنید.

مزایای کود مایع برای زعفران

  1. سرعت جذب کود زعفران مایع نسبت به کود حیوانی و جامد بیشتر است.
  2. صرفه جویی در هزینه های تولید و زمان
  3. استفاده از کود مایع، باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود.
  4. قابلیت جذب از طریق ریشه و برگ
  5. افزایش مقاومت کلاله زعفران
  6. کاهش خسارات مربوط به گیاه زعفران
  7. افزایش گل دهی زعفران

 

کود جامد

کودهای جامد یا کودهای گرانول، به صورت خشک عرضه می‌شوند. اندازه و قوام این کودها بسته به برند و نوع محصول متفاوت است. این کود زعفران معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شود که در خاک  اصلاح می شود و مخلوط کردن خاک با کود باعث شده که گیاهان بتوانند به تدریج به آن دسترسی داشته باشند.مواد تشکیل دهنده کود زعفران جامد، همانند سایر کودها، با درصدهای مختلف از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) مشخص بر روی بسته‌بندی برچسب گذاری می شوند.

 

 

مهمترین تفاوت کود مایع و جامد

هریک از انواع کودزعفران جامد و مایع دارای مزایا و معایب خاصی هستند که ما در ادامه به تفاوت های آن ها اشاره می کنیم.

1.قوام کود

در هر قطره از کود زعفران مایع محتوای مواد مغذی یکسان است، درحالیکه کود جامد در هرگرانول دارای مواد مغذی جداگانه است.

2.فاصله ریشه گیاه تا عناصر غذایی کود

فاصله بین ریشه گیاه تا عناصر غذایی در کود زعفران جامد و مایع متفاوت است.در کودهای جامع عناصری مانند فسفر،نمی‌توانند به طور مستقیم از گرانول‌های حاوی آنها به گیاه نزدیک شوند. اما در مقابل، کودهای مایع در محلول آب و خاک قابلیت حرکت بیشتری دارند و این امکان را فراهم می‌کنند که عناصر غذایی به طور مستقیم توسط ریشه گیاه جذب شوند.

 

 

کود آلی

یکی از انواع کود زعفران که کشاورزان جهت تقویت گیاه استفاده می کنند، کود آلی می باشد. این کود حاوی انواع مختلف مواد معدنی همچون نیتروژن، هیدروژن، فسفر، اکسیژن است. کود زعفران آلی  برای مبارزه با برخی بیماری های گیاه و خشکسالی بسیار مفید هستند. این نوع کودها، به طور کلی با محیط زیست سازگار هستند و استفاده از آن ها به حفظ و بقای محیط زیست کمک می‌کند. مصرف کودهای آلی به جای سموم و کودهای شیمیایی مضر، منجر به تولید محصولات سالم و بدون بقایای سموم و مواد مضر می‌شود. کودهای آلی نیاز گیاه به کودها و سموم شیمیایی را کاهش می‌دهند و گیاه را در برابر تهدیدات مختلف محیطی و بیماری‌ها مقاومت‌پذیر می‌کنند.

مزایای کود آلی برای گیاهان

  1. افزایش رشد میکروارگانیسم مفید خاک
  2. سازگار با محیط زیست
  3. افزایش ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی درخاک

 

نکات کوددهی زعفران

کوددهی مناسب و به موقع در کشت زعفران یکی از عوامل بسیار مهم برای موفقیت است. برای دستیابی به برداشت با کیفیت و موفق، باید در هر مرحله از رشد گیاه زعفران از کودهایی استفاده کرد که با نیازهای آن سازگار باشد.چنانچه می خواهید که زعفران شما بهترین کیفیت را داشته باشد، باید در زمان کود دهی زعفران  به موارد زیر توجه کنید.

1.استفاده از کودهای زعفران مختلف

تنوع در کوددهی نیز بسیار ضروری است و باید از انواع مختلف کود در مراحل مختلف رشد زعفران استفاده شود.

2.توجه به EC آب و خاک

در زمان انتخاب کود زعفران باید به EC آب و خاک بسیار توجه کرد.باید به این مسئله دقت کنید که کودهای انتخابی تغییر شدیدی در EC آب و خاک ایجاد نکنند.

3.زمانبندی دقیق کوددهی زعفران

کوددهی زعفران باید در زمان‌های مناسب انجام شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

کلام آخر

کوددهی زعفران یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی به محصولی با کیفیت است و این امر تأثیر مستقیم بر رشد زعفران دارد. استفاده از کود زعفران در زمان‌های مناسب، می‌توان به بهبود رشد گیاه، افزایش تعداد و کیفیت گل‌ها، بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پیازها، افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و آفات کمک زیادی می کند.امیدواریم این نوشته به شما کمک کند تا از مزارع خود بهترین زعفران را برداشت کنید و محصولی باکیفیت را به مشتریان ارائه دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.