راهکارهای جلوگیری از بیماری زعفران

mavasaffron
15 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چگونه از بیماری زعفران جلوگیری کنیم

مقدمه

مبارزه با آفات زعفران از مهمترین مواردی است که در زمان کشت زعفران باید به آن توجه کرد.چنانچه کشاورز در مقابله با آفت و بیماری زعفران، مدیریت صحیحی نداشته باشد، خسارت و  ضرر‌های جبران ناپذیری به مزرعه می رسد.بنابر این شما می توانید با شناخت بیشتر در زمینه آفات و روش مبارزه با بیماری زعفران، تا حد قابل توجهی مزرعه خود را ایمن‌سازی کنید. چنانچه می خواهید که مزرعه زعفران سالم داشته باشید، ما در ادامه این مقاله راهکارهایی جهت از بین بردن آفات و سیاهک زعفران به شما معرفی می کنیم. اگر به دنبال زعفران با کیفیت و سالم هستید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

آشنایی با گیاه زعفران

زعفران از کلاله سه شاخه ای تشکیل شده است که مهمترین قسمت آن می باشد. این گیاه حاوی کربوهیدرات، پروتئین، چربی، املاح و ویتامین‌ها است. از زعفران در مصارف غذایی، دارویی، تهیه عطرسازی و رنگ‌های نساجی استفاده می شود.رنگدانه های زعفران باعث می شود که این گیاه  رنگی بسیار زیبا، عطری سحرانگیز و طعم مطبوعی داشته باشد.

 

کاربرد زعفران در طب سنتی

در طب سنتی زعفران به عنوان آرام بخش، نشاط آور، تحریک کننده معده و … شناخته شده است. اما در طب جدید و باتوجه به بررسی‌های انجام شده، این گیاه جهت کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون و همچنین داروی ضد سرطان کاربرد دارد.استفاده از زعفران در غذاها به علت رنگ، عطر و طعم مطبوع آن رایج  است و البته این گیاه به دلیل خواص آن در طب قدیم و جدید برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

 

ویژگی‌های گیاه شناسی زعفران

زعفران یک گیاه علفی است و در اوایل پاییز گل می‌دهد. کشاورزان، ساقه زیرزمینی و غده ای شکل این گیاه را پیاز زعفران می‌نامند. هر پیاز زعفران می تواند، حدودا یک تا سه گل ارغوانی رنگ داشته باشد و  هرگل دارای شش گلبرگ است.

در مرکز گل زعفران، قسمت مادگی قرار دارد که از یک تخمدان غده‌ای تشکیل شده و خامه‌ای باریک را تولید می‌کند. خامه زردرنگ به کلاله شفاف قرمز نارنجی با سه شاخه تقسیم می شود. سه کلاله و خامه، بعد از خشک شدن زعفران تجاری را تشکیل می دهند.

 

آفات و بیماری زعفران

1.کنه زعفران

زعفران هم مانند بقیه گیاهان به دلیل آفات مختلف می تواند پوسیده و خراب شود. کنه پیاز زعفران از جمله آفات این گیاه است که با تغذیه مستقیم از پیاز باعث آسیب به زعفران می شود. این کنه زخم‌هایی را بر روی پیاز ایجاد کرده و موجب سیاه رنگ شدن پیاز زعفران می گردد.گیاهانی که دارای بیماری زعفران هستند، معمولا گل های آن ها کمی ظریف‌تر است و کلاله های ضعیفتری دارند.

2.جوندگان

جوندگان از عواملی هستند که باعث بیماری زعفران و آلودگی آن می شوند. خرگوش و انواع موش‌ها، دشمنان سرسخت زعفران می باشند و این مسئله می تواند منجر به خسارت و انهدام مزرعه زعفران شود. برای مبارزه با خرگوش‌ها، از روش هایی مانند به کار بردن طعمه مسموم، محصور کردن زمین و تله گذاشتن می توانید استفاده کنید.

موش ها هم علاقه زیادی به پیاز زعفران دارند و در مدت کمی می توانند موجب خرابی مزرعه شوند. بنابر این برای از بین بردن بیماری زعفران، تا حد امکان سعی کنید که موش و خرگوش را با روش های مناسب نابود کنید.

 

راهکارهای پیشگیری از بیماری زعفران

1.برای کاشت از پیازهای سالم و بدون لکه‌های تیره استفاده کنید.

2.قبل از کاشت، پیازها را با استفاده از قارچ‌کش مناسب ضدعفونی کنید.

3.باتوجه به بافت خاک، عمق کاشت بین 15 تا 20 سانتیمتر انتخاب شود.

4.برای پیشگیری از بیماری زعفران، سعی کنید که  عمر بهره برداری مزرعه را کاهش دهید.

 

سیاهک زعفران چیست

بیماری سیاهک زعفران ناشی از قارچ فوماکو است که بر روی برگ گیاه رشد کرده و به تدریج، پیاز زعفران را آلوده می کند. در ادامه روش هایی را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها بتوانید، این نوع بیماری زعفران را از بین ببرید.

1.ضدعفونی پیازها

 برای مبارزه با بیماری‌های قارچی، حتما پیازها را قبل از کاشت با استفاده از سموم مناسب ضدعفونی کنید.

2.جمع‌آوری و سوزاندن برگ‌ها و پیازهای آلوده

یکی از راهکارهایی که می توانید برای مبارزه با بیماری زعفران انجام دهید، جمع‌آوری و نابود کردن برگ‌ها و پیازهایی است که توسط بیماری سیاهک زعفران آلوده شده‌اند.

 

کلام آخر

آفات و بیماری زعفران به مواردی که در این مقاله اشاره شده است، محدود نمی شود.البته ما در این نوشته سعی کردیم که برخی از مهم ترین آفات زعفران را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کندکه مزرعه‌ای سالم داشته باشید و از کاشت زعفران به نتیجه مطلوب برسید.اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، لطفا در قسمت نظرات اعلام کرده تا بتوانیم مطالبی با توجه به سلیقه و نیاز شما، منتشر کنیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.