مقایسه زرشک پلویی و کوهی

mavasaffron
29 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت زرشک پلویی و کوهی چیست

 

مقدمه

زرشک یک گیاه با خواص دارویی و غذایی فراوان است که برای استفاده در پخت و پز و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به شرایط خاک، آب و هوا و نوع کشت، زرشک به دو نوع پلویی و کوهی تقسیم می‌شود. در این مقاله، به معرفی مهم ترین تفاوت‌های زرشک کوهی و زرشک پلویی می‌پردازیم. چنانچه قصد دارید که با ویژگی های زرشک کوهی و پلویی آشنا شوید،تا انتهای این مطلب از زعفران معوا همراه ما باشید.

 

زرشک پلویی

زرشک پلویی یک نوع زرشک است که برای تهیه غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ استفاده می‌شود. زرشک پلویی رنگ قرمز تیره دارد و قابلیت کشت دارد، به این معنی که می‌توان آن را در زمین‌های کشاورزی پرورش داد. زرشک معمولاً به صورت آب‌گیری شده، رب زرشک، دمنوش یا خشک شده استفاده می‌شود. بسته به نحوه برداشت و خشک کردن زرشک، آن را به دو نوع زرشک پفکی و زرشک دانه اناری تقسیم می‌کنند. هر دو نوع از این زرشک‌ها در اوایل پاییز برداشت می‌شوند، اما روش‌های برداشت و خشک کردن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 

زرشک پفکی چیست

زرشک پفکی در اوایل پاییز برداشت می‌شود. برای برداشت این نوع زرشک، آن را همراه با شاخه و برگ از گیاه جدا کرده و در انبارهای خنک و تاریک قرار می‌دهند تا خشک شود. زمان لازم برای خشک کردن زرشک پفکی حداقل 6 ماه است. به همین دلیل، زرشک پفکی نسبت به سایر انواع زرشک پلویی گرانتر است. اما در مقایسه با سایر انواع  زرشک قرمز، زرشک پفکی از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و به میزان بسیار زیادی صادر می‌شود.

 

 زرشک کوهی

زرشک کوهی یک نوع زرشک است که به صورت طبیعی و خودرو در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. این نوع زرشک بسته به شرایط آب و هوا و مقدار بارندگی در هر سال، میزان باروری و کیفیت متفاوتی دارد. زرشک کوهی رنگ سیاه دارد و همانند سایر انواع زرشک، در اوایل پاییز برداشت می‌شود. زرشک کوهی اغلب برای مصارف دارویی و درمانی و تهیه آب زرشک استفاده می‌شود. این نوع زرشک بسیار کمیاب است و در مقایسه با سایر نمونه‌های زرشک، قیمت بسیار بالاتری دارد.

 

 

 مهم ترین تفاوت زرشک پلویی و زرشک کوهی

در مقایسه زرشک کوهی و زرشک پلویی، اولین تفاوت قابل مشاهده رنگ آن‌ها است. زرشک کوهی سیاه و زرشک پلویی قرمز است. زرشک کوهی بیشتر برای استفاده در موارد درمانی و تهیه آب زرشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که زرشک پلویی برای استفاده در آشپزی مناسب است.

هر دو نوع زرشک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند و حاوی ماده‌ای به نام بربرین می‌باشند. بربرین  در درمان برخی مشکلات مانند تنظیم فشار خون، بیماری‌های قلبی، ریوی و کبدی، مبارزه با سلول‌های سرطانی و سایر موارد بسیار کمک می کند.مقدار بربرین در زرشک کوهی بیشتر از زرشک پلویی است.

 

 

کلام آخر

زرشک یک میوه سالم و خوشمزه است که علاوه بر ایجاد تنوع در طعم غذاها و دسرها، می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند. ما در این مطلب سعی کردیم که زرشک پلویی و کوهی را با هم مقایسه کنیم. شما می توانید از فروشگاه اینترنتی معوا، زرشک پلویی با کیفیت و قیمت مناسب را خریداری کرده و از عطر و طعم آن در آشپزی لذت ببرید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.