تفاوت انواع زرشک

mavasaffron
29 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آشنایی کامل با انواع زرشک و خواص آن

 

مقدمه

زرشک، یکی از گیاهان و میوه‌های بومی ایران است و نقش پررنگی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد.  ازانواع  زرشک در غذاهای سنتی و سفره های ضیافت ایرانی بسیار استفاده می شود. بنابراین، میزان مصرف زرشک در کشور بالا است. خواص شگفت انگیز و فواید دارویی زرشک باعث افزایش تقاضا و مصرف آن شده است.

یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران زرشک، انتخاب نوع باکیفیت آن است. تشخیص تازگی، کیفیت و مرغوبیت زرشک نیاز به تخصص دارد و عموما افراد نسبت به این موضوع کم اطلاع هستند. به همین دلیل شناخت انواع زرشک و کاربردهای آن بسیار مهم است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.اگر می خواهید که با تفاوت انواع زرشک بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از زعفران معوا همراه ما باشید.

 

زرشک قرمز

زرشک قرمز یکی از معروف ترین انواع زرشک در ایران است  که به صورت تازه و خشک در بازار عرضه می‌شود. این نوع زرشک در غذاها و پخت و پز  اغلب کاربرد دارد و همچنین برای آبگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. زرشک قرمز به سه نوع  زرشک پفکی، زرشک دانه اناری و زرشک کوهی تقسیم می شود.این سه نوع زرشک تا حدودی در حالت تازه  به هم شباهت دارند، اما از نظر شکل ظاهری به دلیل روش خشک کردن و شرایط نگهداری متفاوت هستند.

 

 

زرشک دانه اناری چیست

زرشک دانه اناری در اوایل پاییز برداشت می‌شود، اما نحوه برداشت آن متفاوت است.در این روش، زرشک دانه اناری با خوشه جدا می‌شود و به مکانی برای آماده‌سازی منتقل می‌شود. جدا کردن زرشک از خوشه به جای شاخه‌ها، خشک شدن آن‌ها را سریع‌تر و فرآیند را آسان‌تر می‌کند.

این نوع زرشک پس از جدا شدن از خوشه در مقابل آفتاب قرار می گیرد تا خشک گردد. زرشک دانه اناری با استفاده از باد و دستگاه‌های مخصوص مانند سورت، از خرده‌شاخه‌ها و تیغ‌های سنگین جدا شده و آماده مصرف می‌شود. رنگ زرشک دانه اناری به علت خشک شدن در برابر نور خورشید، تیره تر می باشد و همچنین طعم آن کمی تلخ تر است. قیمت زرشک اناری نسبت به سایر انواع زرشک به دلیل کیفیت پایین تر و ظاهر آن، کمتر می باشد.

زرشک دانه اناری یکی از انواع زرشک می باشد و کیفیت پایین‌تری نسبت به زرشک پفکی دارد. این امر باعث می‌شود که مشتریانی که به دنبال خرید زرشک با قیمت ارزان  هستند، از این نوع زرشک استفاده کنند. زرشک دانه اناری به دلیل قیمت مناسب خود، توجه زیادی از مشتریان در داخل ایران و به خصوص رستوران‌ها به خود جلب کرده کرده است.

 

زرشک پفکی

زرشک پفکی، یکی از محبوب‌ترین انواع زرشک در ایران است و به طور گسترده در سفره‌های ایرانی استفاده می‌شود. زرشک  پفکی معمولاً در اوایل پاییز برداشت می‌شود. برای برداشت، زرشک از درخت جدا شده و به انبارهای تاریک و خنک و بدون رطوبت منتقل می‌شود و در آنجا نگهداری می‌شود تا خشک شود.این فرآیند زمان‌بر است و ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد.  پس از خشک شدن، زرشک با استفاده از دستگاه‌های خاص از شاخه‌ها جدا شده و تمیز می‌شود.

یکی از لوکس‌ترین انواع زرشک در ایران است و دارای صادرات پر رونق به خارج از کشور و بیشترین محبوبیت در داخل ایران است. بیشترین حجم صادرات این محصول به کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی انجام می‌شود و مصرف آن اغلب در بخش چاشنی مواد غذایی و گاهی در بخش دارویی است.

 

 

ویژگی های زرشک پفکی

  1. دانه های درشت
  2. حجم بالا و سبک
  3. رنگ قرمز روشن
  4. دانه های پف دار و پفکی
  5. مناسب برای استفاده در زرشک پلو
  6. خشک شدن در سایه و دور از تابش خورشید

 

 

 

زرشک کوهی

زرشک کوهی، یکی دیگر از انواع زرشک است که در مناطق کوهستانی و جنگلی شمال ایران می‌روید. رنگ زرشک کوهی روشن و قرمز است. برداشت زرشک کوهی به شرایط آب و هوایی و میزان بارش و گرمای هر سال بستگی دارد، زیرا این نوع زرشک به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کند.زرشک کوهی به علت رشد ارگانیک، از نظر خواص ویژه‌ای مانند رنگ، مزه و عطر بهتری نسبت به سایر انواع زرشک دارد.برداشت این نوع زرشک به دلیل محدودیت عرضه، در بازار کشور کمیاب است. اغلب زرشک کوهی به صورت خشک برای استفاده در غذاها استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را نیز به صورت تازه برای آبگیری استفاده کرد.

دانه‌های زرشک کوهی ریزتر بوده و رنگ آن نسبت به سایر انواع زرشک، قرمز پررنگ‌تر است. با اطلاع از ویژگی‌های زرشک کوهی و سایر انواع زرشک، می‌توانید انتخاب محصول مورد نظر خود را با دقت بیشتری انجام دهید.

 

 

زرشک سیاه

زرشک سیاه یکی از انواع زرشک است که در محیط‌های کوهستانی به صورت وحشی رشد می‌کند. این نوع زرشک به دلیل رشد ارگانیک خود و محدودیت عرضه، از خواص  بیشتری برخوردار است. زرشک سیاه در مناطق گرم و خشک خراسان جنوبی و استان‌های مرکزی ایران یافت می‌شود. بربرین، ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی زرشک است و تمام خواص درمانی و دارویی زرشک به آن وابسته است. در زرشک سیاه، درصد بربرین بیشتری نسبت به سایر انواع زرشک وجود دارد.

به علت رشد وحشی و خودرو بودن زرشک سیاه، کمیاب شده و قیمت بالایی دارد. اغلب از زرشک سیاه برای آبگیری استفاده می‌شود.این نوع زرشک به دلیل رنگ تیره آن، برای مصارف غذایی معمولاً مناسب نیست.

 

کلام آخر

انواع زرشک دارای خواص و ویژگی های ظاهری متفاوتی هستند که این موضوع را در این مطلب بررسی کردیم.اگر سوالی در زمینه انواع زعفران و زرشک دارید، با ما در قسمت نظرات مطرح کرده تا همکاران ما اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهند. اگر این مطلب برای شما آموزنده و مفید بوده است، لطفا این مقاله را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.