استاندارد زعفران صادراتی

mavasaffron
24 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مهم ترین استانداردهای زعفران صادراتی چیست

مقدمه

در بازار بین‌المللی، کیفیت زعفران اهمیت بسیاری دارد.برای رقابت با کشورهای پیشرفته و موفق باید توانایی تولید زعفران با کیفیت و استاندارد را داشته باشیم.

همان طور که می دانید، امروزه یکی از مسائل مهمی که خریداران زعفران با آن روبرو هستند، تقلب در کیفیت زعفران است. اگر می خواهید که زعفران اصل و با کیفیت تهیه کنید، به شما توصیه می کنیم که به استانداردهای آن بسیار توجه کنید.

ما در این مقاله سعی می کنیم که شما را با استانداردهای داخلی و خارجی زعفران آشنا کنیم. امیدواریم که این اطلاعات بتواند به شما در جهت شناخت کیفیت  زعفران کمک کند. برای آگاهی از مهم ترین استانداردهای بین المللی زعفران، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

آشنایی با استاندارد زعفران

کیفیت زعفران از جنبه‌های مختلف مثل خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبی، قارچ و…. مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرد.این بررسی‌ها اغلب برای مطابقت با استاندارد بین‌المللی ISO 3632 انجام می شود. استاندارد ISO 3632 یک استاندارد بین‌المللی می باشد و در بین تمامی کشورهای جهان شناخته شده است.

 

اطلاعات مهم در زمینه استاندارد زعفران که باید بدانید

 

مهم ترین نکات استاندارد کیفیت زعفران ‌

بررسی کیفیت زعفران شامل موارد زیر می‌شود:

1.خصوصیات فیزیکی

 خصوصیات فیزیکی زعفران شامل رنگ، طعم، بو، شکل و اندازه می‌شود. این خصوصیات برای تعیین کیفیت و ارزش زعفران بسیار مهم هستند.

 

2.خواص شیمیایی

خصو صیات شیمیایی زعفران شامل مقدار و نسبت عناصر  مختلف مانند کروماتوگرافی،کروسین، پیکروکروسین و … است. این ویژگی هانشان می‌دهد که زعفران  از موادشیمیایی مورد نیاز تشکیل شده است یا خیر.

3.ویژگی های میکروبی و قارچی زعفران

 بررسی خصوصیات میکروبی و قارچ زعفران برای اطمینان از عدم وجود آلودگی به میکروارگانیسم‌ و قارچ‌ها انجام می‌شود.این بررسی‌ها به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.

به طور کلی، استفاده از استانداردهای بین‌المللی مذکور و بررسی دقیق کیفیت زعفران ایران، به تضمین کیفیت و اعتماددر بازار جهانی و کشورهای مختلف کمک می‌کند.

 

دلایل اهمیت استاندارد زعفران

آنالیز کیفیت زعفران بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعریف می‌شود و پایبندی به این قوانین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را برای کشورها تعیین می‌کند.

 ارائه زعفران مطابق با استانداردهای بین المللی موجب  افزایش تضمین کیفیت و اعتماد سازی مشتریان در بازارهای جهانی می شود. این استانداردها شامل موارد زیر می شود.

۱. میزان ناخالصی زعفران نباید بیشتر از 10 درصد باشد.

۲. میزان رسوبات و مواد معطر در زعفران نباید بیشتر از 14 درصد باشد.

۳. میزان گرد و خاک و خاکستر در زعفران نباید بیشتر از 1 درصد باشد.

 

 لیست انواع استانداردهای بین المللی زعفران

آزمایشگاه‌های تخصصی مرتبط با آزمایش و آنالیز کیفیت زعفران  در سطح بسیار بالایی در ایران قرار دارند.امری بدیهی و الزامی است که این فرآیند در جهت پیشرفت و رقابت در بازار جهانی انجام می شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به معرفی مهم ترین استانداردهای بین المللی زعفران می پردازیم.

 

۱.استاندارد ملی 1-259

 این استاندارد به بررسی زعفران از لحاظ ویژگی‌های بسته‌بندی، نشانه گذاری و نمونه‌برداری می پردازد. استاندارد ملی 1-259، به اهمیت ردیابی و مشخصات تولیدکننده اصلی در بازار جهانی تأکید می‌کند و امکان ردیابی، تاریخ تولید و مشخصات سلامت را برای زعفران ایرانی فراهم می‌کند.

۲.استاندارد ملی 2-259

  این استاندارد با عنوان “زعفران و روش‌های آزمون” مطرح می شود. در این استاندارد بین المللی مواردی همچون میزان خامه همراه با کلاله، رطوبت زعفران،خاکستر، تشخیص رنگ‌های افزودنی، تلخی، عطر زعفران و میزان رنگ‌دهی زعفران مورد بررسی قرار می گیرد.

۳.استاندارد ملی 1197

مربوط به اندازه‌گیری خاکستر زعفران است.

۴.استاندارد ملی 5689

مربوط به کیفیت میکروبیولوژی سطوح می باشد.

۵.استاندارد ملی 3659

این استاندارد در زمینه روش نمونه‌برداری زعفران است.

۶.استاندارد ملی 2-10899

برای اندازه‌گیری میزان کپک و مخمر در زعفران استفاده می‌شود.

۷.استاندارد ISO 3632

 این استانداردبرای ارزیابی کیفیت زعفران به کار برده می شود و ویژگی‌های زعفران را برای انواع مختلف زعفران خشک مشخص می‌کند.

۸.استاندارد ISO 21983

 این استاندارد برای فرایندهای برداشت،جداسازی،حمل‌ونقل، خشک کردن و نگهداری زعفران تدوین شده است و تولیدکنندگان زعفران می‌توانند با استفاده از آن محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند.

۹.استاندارد ISO 22000

 این استاندارد در بسته بندی زعفران استفاده می‌شود.استاندارد 220000نشان می‌دهد که محصول از نظر آلودگی‌های شیمیایی، میکروبی و فیزیکی در چه وضعیتی قرار دارد.

10.نشان FDA

 این نشان تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است و ثبت آن بر روی بسته‌بندی زعفران نشان می‌دهد که تولید زعفران بر اساس دستورالعمل‌های این سازمان انجام شده است.

11.نشان CE

 این نشان مشخص می کند که محصول زعفران بر طبق استانداردهای اتحادیه اروپا تولید شده است و برای صادرات زعفران به کشورهای اروپایی ضروری است.

 

کلام آخر

زعفران یکی از محبوب ترین ادویه های جهان شناخته می شود و در خواست خرید و فروش آن بین مردم کشورهای مختلف بسیار زیاد است. با توجه به اینکه برخی از خریداران زعفران نسبت به خلوص و کیفیت آن، دچار نگرانی و عدم اعتماد هستند، قطعا این مقاله به شما کمک می کند تا بتوانید زعفرانی که دارای استاندارد  بین المللی است را تشخیص دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.