مهم ترین خواص زعفران

mavasaffron
10 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه

خواص شگفت انگیز زعفران باعث شده است که این چاشنی ارزشمند در بین ایرانیان بسیار کاربرد داشته باشد.فواید زعفران برای سلامتی در زمینه‌های مختلفی از جمله: بهبود استخوان‌ها،  تقویت معده،  کاهش احتمال الزایمر و… است. اگر می خواهید با این طلای سرخ و راههای تشخیص زعفران اصل از تقلبی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با گیاه زعفران

زعفران یک گیاه است که از کلاله‌های گل زعفران بدست می‌آید. این گیاه با ریشه‌های خود در خاک رشد می‌کند و کلاله‌های قرمز رنگی تولید می‌کند. کلاله‌های زعفران برای برداشت و سپس خشک شدن، که در این مرحله رنگ زعفران زردرنگی پیدا می‌کند، استفاده می‌شوند.

زعفران به عنوان یک چاشنی محبوب جهانی شناخته شده است که برای افزودن طعم و رنگ به غذاها و محصولات دیگر به کار می‌رود.  این گیاه به عنوان یکی از گران‌ترین چاشنی‌ها در جهان شناخته می‌شود. در ادامه برای آشنایی کامل با این گیاه ارزشمند، به معرفی خواص آن می پردازیم.

 

خواص زعفران

گیاه زعفران یکی از مواد غذایی مفید برای سلامتی می باشد که از دیرباز در سفره های ایرانیان کاربرد داشته  است. چنانچه می خواهید با خواص این طلای سرخ آشنا شوید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

 

زعفران برای قلب چه فوایدی دارد و مهم ترین خواص زعفران برای سلامتی چیست

زعفران و سلامت قلب

یکی از روش‌های محافظت از سلامت قلب، مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم است. پتاسیم باعث گشودگی عروق می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون، حملات قلبی و سکته مغزی را به شدت کاهش می‌دهد.

زعفران حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم است که  به حفظ سلامت قلب شما کمک کند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر می باشد.

 

کاهش اضطراب با مصرف زعفران

امروزه اضطراب در بین مردم بسیار شایع است، جالب است بدانید که زعفران می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.زعفران با طبع گرمی که دارد، سیستم عصبی فرد را تنظیم کرده و عملکرد آن را بهبود بخشد.چنانچه در معرض استرس‌های محیطی هستید مصرف زعفران به شما کمک می کند که  تا حدودی آرامش خود را حفظ نمایید.

 

پوستی شفاف و زیبا

زعفران به دلیل مواد مفیدی که دارد، می‌تواند کلاژن موجود در پوست را احیا کرده و باعث شفافیت و شادابی پوست شود.زعفران می‌تواند کلاژن موجود در پوست را محافظت کرده و بهبود بخشد، این امر می‌تواند به داشتن یک پوست شفاف و زیبا کمک کند.

 

خاصیت ضد سرطانی زعفران

این چاشنی خوش طعم، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌توانند در مبارزه با اثرات آسیب‌رسان رادیکال‌های آزاد بسیار مفید باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات شیمیایی زعفران می‌توانند به کاهش ریسک بیماری‌های سرطانی و مبارزه با سلول‌های سرطانی روده کمک کرده و حتی از رشد آن‌ها جلوگیری نمایند.

 

کاهش اشتها

تناسب اندام، معمولا برای افراد و بویژه  بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است.تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند به کاهش اشتها کمک کرده و در نتیجه منجر  به کاهش وزن شود.یک تحقیق نشان داده است، زنانی که به مدت ۸ هفته مکمل‌های زعفران مصرف می کنند، احساس سیری بیشتری داشته و کمتر میان وعده غذایی مصرف نمودند. در نتیجه، در این زنان مشاهده شده است که کاهش وزن آن‌ها نسبت به افرادی که مکمل زعفران مصرف نمی‌کردند، بسیار بیشتر بوده است.

 

تقویت توانایی ذهنی

مطالعات و آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند هوشیاری و توانایی ذهنی را افزایش داده و مغز را در برابر رادیکال‌های آزاد، که یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای مغز می‌باشند، حفاظت کند.مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند کارکردهای مغزی را بهبود ببخشند و از اختلالات عصبی مانند پارکینسون جلوگیری نمایند.

 

چگونه زعفران اصل از تقلبی را تشخیص دهیم و مهم ترین خواص زعفران برای بدن چیست

بهترین روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی

جوش شیرین

یکی از روش‌های تشخیص زعفران اصل از  تقلبی، استفاده از جوش شیرین است. برای این منظور، مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده و سپس چند رشته زعفران را در آن می‌ریزید. اگر زعفران اصل باشد، آب به رنگ زرد می‌شود، اما اگر زعفران تقلبی باشد، رنگ آب قرمز می‌شود.

 

ظاهر زعفران

شکل زعفران اصل مانند یک کلاله و شیپور است؛ یعنی یک انتهای زعفران نازک است و انتهای دیگر آن همچنان به شکل شیپور باقی می‌ماند و دارای چند شاخه است. اگر رشته‌های زعفران به‌شکل شیپور باشند، این نشان‌دهنده‌ی اصالت آن است.

 

لیوان آب

برای تشخیص زعفران تقلبی می‌توانید از یک لیوان آب استفاده کنید. رشته‌های زعفران را در آب بریزید. اگر زعفران اصل باشد، رشته‌های زعفران روی آب شناور خواهند بود، اما اگر زعفران تقلبی باشد به دلیل وزن سنگین‌ آن،به انتهای آب فرو می رود.

 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا در زمینه خواص بی نظیر زعفران اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. متاسفانه برخی افراد برای کسب سود بیشتر، اقدام به فروش زعفران تقلبی در بازار می کنند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که برای مقابله با روش‌های تقلب، اطلاعات خود را افزایش داده و زعفران خود را از مغازه های معتبر و فروشگاه‌های آنلاینی که به آنها اعتماد دارید تهیه کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.