انواع زعفران

mavasaffron
10 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه

 همان طور که می دانید، در بازار بعضی از زعفران ها کاملا قرمز رنگ هستند، اما برخی از آن ها در انتهای خود، یک بخش سفید رنگ دارند.بنابر این می توان گفت زعفران ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شما می توانید با توجه به نوع سلیقه خود، هریک از آن ها را انتخاب کنید.ما در این مطلب قصد داریم که تفاوت انواع زعفران را بررسی کنیم. چنانچه می خواهید با ویژگی‌ زعفران های مختلف آشنا شوید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

اشنایی با انواع زعفران و اطلاعات کامل در زمینه مشخصات زعفران های مختلف

آشنایی با انواع زعفران

۱.زعفران دخترپیچ

زعفران دسته (دخترپیچ) یک رشته کامل از زعفران است که دارای قسمت‌های قرمز و زرد است. این نوع زعفران به طور تقریبی ۷۰ درصد قرمز و ۳۰ درصد زرد است.

زعفران دخترپیچ،دسته‌بندی نشده است و کلاله‌های سه شاخه زعفران از بخش سفید یا همان خامه زعفران جدا نشده‌اند. زعفران دسته به صورت یک سویه و دو سویه چیده می‌شود. در چیدمان یک سویه، خامه‌ها و کلاله‌ها به صورت لایه‌ای بر روی هم قرار می‌گیرند، در حالی که در چیدمان دوسویه، کلاله‌ها در دو سمت و خامه‌ها در میان قرار می‌گیرند.

 

۲.زعفران سرگل

زعفران سرگل به عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در جهان شناخته می شود که بسیار پرطرفدار می باشد.این نوع زعفران دارای چندین دسته‌بندی از جمله ممتاز، سرقلم و سرریشه می‌باشد و در بازار بین‌المللی به عنوان AII-Red یا “کاملاً قرمز”شناخته می‌شود. دسته‌بندی و قیمت این نوع زعفران به مواردی  همچون ضخامت کلاله‌ها، ریز یا درشت بودن آن‌ها، و وجود یا عدم وجود کلاله‌های شکسته بستگی دارد.

 زعفران سرگل، که یک نوع زعفران خالص است، بخش سفید یا خامه‌ای زعفران را ندارد و فقط بخش قرمز آن باقی می‌ماند؛ به همین دلیل به آن “تمام قرمز” می‌گویند.

 

۳.زعفران نگین

زعفران نگین تنها دارای قسمت‌های قرمز رنگ کلاله زعفران است و هیچ نوعی زردی یا سفید در آن مشاهده نمی‌شود. این نوع زعفران به چند درجه کیفی تقسیم می‌شود. زعفران با کلاله و سرقلم درشت‌تر و با کمترین شکستگی، ارزش بالاتری نسبت به بقیه دارد.این چاشنی خوش طعم، یکی از انواع ممتاز زعفران است که  رنگ‌دهی و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد.زعفران نگین سه رشته کلاله به صورت صاف و بدون شکستگی دارد.

  این ویژگی‌ها باعث می‌شود که زعفران نگین ظاهری بهتر و قیمت بالاتری نسبت به زعفران سرگل داشته باشد.مشتریان خارجی بیشتر تمایل به خرید زعفران نگین دارند. زعفران نگین خود به دو نوع سوپر نگین و شبه نگین تقسیم می‌شود. بنابر این اگر به دنبال بهترین کیفیت زعفران هستید، به شما توصیه می کنیم که  از نوع نگین در غذاهای خود استفاده کنید.

۴.زعفران پوشال

این نوع زعفران دارای رشته های نسبتاً بلند و اتصال ۳ کلاله است. بخش سفید انتهای رشته‌ها نسبتاً کمتر است که به دلیل این ویژگی، کیفیت آن از زعفران سرگل کمتر است ولی رنگ‌دهی بیشتری دارد. اغلب زعفرانی که از کشاورزان تهیه می‌شود، از نوع زعفران پوشال است که به دلیل ترکیب مقداری از خامه با کلاله، معمولا مشتریان نسبت به خرید آن اطمینان بیشتری دارند.

 

بهترین نوع زعفران کدام است؟

زعفران نگین بیشتر برای مقاصد صادراتی به کشورهای آسیایی استفاده می‌شود، در حالی که زعفران سرگل بیشتر مورد تقاضا کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است.تفاوت اصلی بین زعفران نگین و سرگل در شکل ظاهری آن‌ها است.

در زعفران نگین، رشته‌ها به صورت کاملاً سالم، کشیده و در بهترین کیفیت خود قرار دارند. اما در زعفران سرگل کیفیت رشته‌ها به دلیل این که بعد از خشک شدن زعفران اقدام به پاک کردن و فرآوری ‌آن می‌کنند، کم است. شکسته شدن کلاله ها در زعفران سرگل، موجب می شود که کیفیت آن تا حدودی کاهش یابد.برای جلوگیری از کاهش کیفیت زعفران سرگل، بهتر است قبل از خشک شدن، اقدام به پاک کردن آن نمایید.

 

ویژگی های انواع زعفران

۱.زعفران پوشال

۱.سه شاخه کلاله در آن به یکدیگر چسبیده هستند که نشان از کیفیت بالای زعفران پوشال دارد.

۲. زعفران پوشال بین زعفران دسته و سرگل قرار دارد، به این معنا که کیفیت آن نسبتا بالا است.

۳.در انتهای زعفران پوشال بخش سفید رنگی دیده می‌شود و قرمزی آن یک‌دست نیست، که نشان از طبیعت برجسته و واقعی این زعفران است.

۴.زعفران پوشال به گونه ای است که بخشی از کلاله را همراه خود دارد. همین ویژگی باعث می شود که  خریداران در زمان تهیه این زعفران، از اصل بودن آن اطمینان بیشتری داشته باشند.

۵.بیشتر زعفران های موجود در بازار از نوع پوشال هستند.

۶.رنگ دهی این زعفران در مقایسه با زعفران دسته بیشتر است.

 

۲.زعفران  نگینی

۱. آخر کلاله‌ها به رنگ سفید نمی‌باشد و فرخوردگی در آن وجود ندارد.

۲. این نوع زعفران از رنگی جذاب وظاهری زیبا برخوردار است.

۳.سه شاخه کلاله در زعفران نگینی تماماً منفصل و جدا می‌باشد و تکه‌هایی که به هم چسبیده باشند دیده نمی‌شود.

 

۳.زعفران سرگل

۱.هیچ بخش سفید رنگی در زعفران سرگل وجود ندارد و کاملاً قرمز است.

۲.شاخه‌های زعفران سرگل از یکدیگر جدا هستند.

۳. کیفیت زعفران سرگل از دسته و پوشال بهتر است و برای صادرات هم می‌توان از آن استفاده کرد.

 

کلام آخر

 تفاوت‌های متعددی بین انواع زعفران وجود دارد و هر کدام از آن ها باعث می شود که انواع مختلفی از زعفران در بازار وجود داشته باشد.انتخاب بهترین نوع زعفران بستگی به نوع غذا و نیازهای مصرف‌کننده دارد.در نهایت، تفاوت‌های منحصر به فرد بین انواع زعفران، آن را به یک ادویه بسیار جذاب و مورد توجه برای استفاده در آشپزی و غذا تبدیل کرده است.

ما در این مقاله به معرفی انواع زعفران و ویژگی‌های های آن پرداختیم. امیدواریم که این مطالب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید نوع زعفران و کیفیت آن را به سرعت تشخیص دهید.چنانچه به دنبال زعفرانی اصل هستید، به شما توصیه می کنیم، حتما از مراکز معتبر خرید کنید تا از کیفیت آن رضایت داشته باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.