طرز تهیه دمنوش لاغری در منزل

mavasaffron
31 فروردین, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آموزش تهیه دمنوش زرشک برای لاغری و انواع دمنوش های لاغری در منزل

مقدمه

امروزه یکی از مهمترین دغدغه های افراد در سنین مختلف چاقی و اضافه وزن می باشد. عادت های غذایی اشتباه و تغییر سبک زندگی از عواملی است که موجب چاقی در افراد می شود. ترکیب ورزش، رژیم غذایی درست و مصرف دمنوش‌های گیاهی از جمله روش هایی است که می توانید از آن  برای لاغری بهره ببرید.برای سوزاندن چربی و کاهش وزن در کنار ورزش روزانه می توانید از دمنوش زرشک برای لاغری استفاده کنید.اگر می خواهید که با خواص دمنوش لاغری و طرز تهیه آن  در منزل آشنا شوید، توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله تلاش می کنیم تا اطلاعات مفیدی را در زمینه دمنوش های لاغری در اختیارتان قرار دهیم. لطفا تا انتهای این نوشته از زعفران معوا همراه ما باشید.

 

 

مهمترین دلایل چاقی

  1. عدم تعادل بین کالری دریافتی و مصرفی
  2. کم تحرکی
  3. ژنتیک
  4. افسردگی
  5. کم کاری تیروئید
  6. اختلالات خواب

 

 

بهترین روش درمان چاقی

 

فعالیت های ورزشی منظم

اگر تصمیم دارید که  با چاقی و اضافه وزن خود مقابله کنید،  باید برنامه ورزشی منظم و اصولی داشته باشید. افراد چاق برای کاهش وزن خود باید فعالیتهایی را انجام دهند که به افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی‌های اضافه کمک کند.بنابر این چنین افرادی باید باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهند.

 

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب، عامل اصلی در کاهش وزن است. اگر به دنبال لاغری اصولی هستید، بهتراست از رژیم هایی که به طور پایدار و درازمدت منجر به کاهش وزن می‌شود، ازآن ها استفاده کنید. رژیم  غذایی صحیح باید شامل مصرف غذاهای کم کالری مانند میوه و سبزیجات، اجتناب از نوشیدنی‌های صنعتی،کاهش مصرف غذاهای چرب و پرکربوهیدرات و … باشد. یکی از مواردیکه افراد چاق باید به آن  توجه کنند این است که، برای کاهش وزن حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنند.پزشک با توجه به وضعیت سلامتی، میزان اضافه وزن، بیماری‌های زمینه‌ای، سن و داروهای مصرفی شما سعی می کند که بهترین برنامه غذایی را به شما پیشنهاد دهد.دمنوش ها از جمله نوشیدنی هایی هستند که مصرف منظم  آن ها می تواند تا حدودی بر روی لاغری تاثیر مثبت داشته باشد که در ادامه در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می دهیم.

 

 خواص دمنوش زرشک

دمنوش زرشک دارای خواص دارویی متعددی است که می‌توان از آن در بهبود برخی از بیماری‌ها استفاده کرد.زرشک حاوی ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین B و C  می باشد و همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به معرفی   خواص دمنوش زرشک می پردازیم.

 

لاغری

محققان در تحقیقات خود به بررسی ارتباط بین دمنوش زرشک و لاغری پرداخته‌ و به نتایج مهمی دست یافته‌اند. آن ها معتقدند که زرشک یکی از بهترین میوه‌ها برای لاغری و کاهش وزن است، زیرا دارای مقدار زیادی بربرین است که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. به دلیل خاصیت لاغرکننده دمنوش زرشک، این دمنوش به عنوان “دمنوش لاغری” نیز شناخته می‌شود.

 

فشار خون

مصرف منظم دمنوش زرشک می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. زمانی که رگ‌ها تورم می‌کنند و فشار خون ایجاد می‌شود، نوشیدن دمنوش زرشک می‌تواند باعث بازگشت رگ‌ها به حالت طبیعی شود و فشار خون را کاهش دهد. این دمنوش به تصفیه خون کمک می‌کند و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

 

سرطان

زرشک، مانند سایر میوه‌های قرمز دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. بربرین و ویتامین C موجود در دمنوش زرشک،باعث شده که آن را به یک ماده ضد سرطان تبدیل کند.بنابراین اگر به سلامت خود اهمیت می دهید، توصیه می کنیم که حتما به میزان مناسب از زرشک در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

کبد چرب

اگر با مشکل کبدچرب مواجه هستید، حتما از دمنوش زرشک به میزان مجاز در برنامه غذایی خود استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که این نوع دمنوش تأثیر مثبتی بر روی کبدچرب دارد. دمنوش زرشک حاوی ملین‌هایی است که باعث تمیز شدن کبد و کیسه صفرا می‌شود و موجب بهبودمشکلات گوارشی می شود.این نوشیدنی دارای طبع سرد است که همین امر به کاهش حرارت کبد کمک می‌کند.بنابر این افرادی که بیماری کبد چرب دارند،طبق دستورالعمل پزشک خود می توانند از این دمنوش به میزان مناسب برای پاکسازی کبد استفاده کنند.

 

ریه

ریه یکی از مهم ترین اعضای بدن است که مصرف سیگار، آلودگی هوا و … می تواند منجر به سرطان ریه در افراد شود.وجود بربرین در زرشک می‌تواند به پیشگیری از این مشکلات ریوی کمک کند. افرادی که در معرض آلودگی هوا یا سیگار قرار دارند،حتما در برنامه غذایی خود از دمنوش زرشک استفاده کنند. این نوشیدنی خوش طعم  می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر مشکلات ریوی را کاهش دهد.

 

 

طرز تهیه دمنوش زرشک برای لاغری

این دم نوش از بهترین نوشیدنی ها جهت لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن است. شما به راحتی می توانید دمنوش زرشک را در منزل طبق دستورالعمل زیر تهیه کنید. برای درست کردن این نوشیدنی بی نظیر به  یک  قاشق غذاخوری زرشک خشک و یک تا دو لیوان آب نیاز دارید.در ادامه  به طرز تهیه دم نوش زرشک به صورت کامل اشاره خواهیم کرد.

  1. زرشک خشک را به مدت پانزده دقیقه در آب خیسانده و سپس کاملا تمیز بشویید تا هر گونه آلودگی از آن حذف شود.
  2. زرشک را در یک قوری بریزید و آب را به آن اضافه کنید.
  3. قوری را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید تا به جوش بیاید.
  4. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و به مدت ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا طعم و خواص زرشک به آب منتقل شود.
  5. پس از گذشت این مدت، قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود.
  6. سپس دمنوش را از صافی رد کرده تا ذرات زرشک جدا شده و دمنوش صاف شود.
  7. دمنوش زرشک را می‌توانید به صورت گرم یا سرد مصرف کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به آن عسل یا نبات اضافه کنید تا طعم آن شیرین‌تر شود.

 

 

 بهترین زمان مصرف دمنوش زرشک

زمان مناسب برای مصرف این دمنوش، روزانه دو فنجان نیم ساعت قبل از وعده‌ نهار و شام است.   به شما توصیه می کنیم که دمنوش زرشک برای لاغری  را بدون استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر، قند، نبات مصرف کنید.

 

عوارض مصرف بیش از حد دمنوش زرشک

  1. استفاده زیاد از دمنوش زرشک برای زنان باردار توصیه نمی‌شود،زیرا این نوشیدنی ممکن است که باعث سقط جنین شود.
  2. مصرف بیش از حد دمنوش زرشک برای لاغری می‌تواند منجر به نفخ شکم در برخی افراد شود.
  3. اگر دمنوش زرشک را بیشتر از میزان مجاز استفاده کنید، ممکن است که منجر به عوارضی مانند شوک، تهوع، استفراغ، کاهش فشار خون گردد.
  4. در دوران بارداری و شیردهی، توصیه می‌شود که مصرف عصاره گیاهی زرشک را قطع کنید.
  5. بدون نظارت پزشک، هرگز عصاره گیاهی زرشک را به کودکان تجویز نکنید.
  6. نوشیدن زیاد این دمنوش می‌تواند عوارضی نظیر ناراحتی معده و روده ایجاد کرده وهمچنین  باعث اختلال در جذب ویتامین B شود.

 

موارد احتیاط و منع مصرف  دمنوش زرشک

1.زنان باردار

برخی از زنان باردار ممکن است به دلیل تأثیر زرشک بر زیبایی جنین، علاقه‌مند به استفاده از دمنوش زرشک باشند. با این حال، آن ها باید بدانند که مصرف بی‌رویه زرشک ممکن است به سلامت جنین  آسیب‌ برساند. بنابراین، بانوان باردار بهتر است که با پزشک خود در مورد مصرف زرشک در دوران بارداری مشورت کنند.

2.خردسالان

مصرف بیش از حد زرشک می‌تواند موجب  اختلال در عملکرد کبد خردسالان شود و باعث تشدید بیماری زردی در آن‌ها گردد.

3.زنان شیرده

توصیه می‌شود که زنان شیرده از مصرف دمنوش زرشک خودداری کنند، زیرا این ماده می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شده و برای او مضر باشد.

 

تهیه انواع دمنوش لاغری در منزل 

 

1.دمنوش زرشک و عناب

برای تهیه دمنوش زرشک و عناب، به مواد زیر نیاز دارید:

سه قاشق غذاخوری زرشک

۱۰ عدد عناب

آب به مقدار لازم

 

اگر قصد دارید که این دمنوش را در منزل تهیه کنید، ابتدا عناب‌ها را نصف کنید و سپس آن‌ها را به مدت ده دقیقه در آب سرد قرار دهید. عناب‌ها را به همراه زرشک در یک قوری قرار داده و آب جوش  را به مقدار کافی روی آن‌ها بریزید.صبرکنید تا این مواد به مدت ده دقیقه دم بکشد.در نهایت می توانید برای به کاهش مزه ترشی از کمی عسل استفاده کنید.حتما به این موضوع توجه کنید که دمنوش را بر روی حرارت ملایم  گذاشته و هرگزآن را بر روی حرارت مستقیم قرار ندهید.اگر بیماری خاصی دارید، توصیه می کنیم که قبل از استفاده از هرگونه ترکیب گیاهی برای لاغری، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

2.دمنوش چای سبز و کرفس

این دمنوش، ترکیبی از کرفس و چای سبزمی باشد که به عنوان دمنوش لاغری معروف است. هر کدام از این مواد خود دارای مزایا و خواصی است و ترکیب آن‌ها با هم باعث افزایش اثرات مفید می‌شود. کرفس به عنوان یک گیاه دارای خاصیت لاغری شناخته شده و استفاده از آن می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. چای سبز نیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با افزایش سرعت متابولیسم بدن، به چربی سوزی کمک می‌کند. بنابراین، دمنوش چای سبز و کرفس  تأثیرات قابل توجهی در کاهش وزن و چربی سوزی دارند.تهیه دمنوش کرفس و چای سبز بسیار ساده است. برای درست کردن این نوشیدنی، 2 قاشق چای خوری چای سبز را همراه با نصف قاشق چای خوری پودر برگ کرفس در یک لیوان آب جوش  بریزید. به مدت پنج دقیقه صبر کنید تا این دمنوش لاغری آماده شود. برای طعم بهتر دمنوش چای سبز و کرفس می توانید به این نوشیدنی زعفران اضافه کنید.

 

 

3.دم نوش رزماری

دمنوش رزماری یک روش طبیعی و موثر برای کاهش وزن است. این گیاه دارای خواص بی‌نظیری است که به کاهش چربی در بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش رزماری سبب افزایش سرعت چربی سوزی در بدن می‌شود که این امر منجر به کاهش وزن می شود. این نوشیدنی علاوه بر لاغری، دارای فوایدی مانند افزایش خونرسانی به مغز، تنظیم فشار خون، جوانسازی پوست می باشد. برای تهیه دمنوش رزماری، مقداری از رزماری خشک شده را به آب جوش اضافه کرده و مدت  پنج تا هفت دقیقه  به آن زمان بدهید تا دمنوش شما آماده شود.

 

مهم ترین نکات استفاده از دمنوش لاغری

برای استفاده از دمنوش‌های لاغری، بهتر است به دمنوش‌های گیاهی روی بیاورید و آن‌ها را به عنوان میان‌وعده همراه با خرما و بدون استفاده از قند مصنوعی مصرف کنید. استفاده از قند و شکر در دمنوش‌ها باعث کاهش خاصیت درمانی آن‌ها می‌شود و مقدار زیادی قند را به بدن اضافه می‌کند که نه تنها به لاغری کمک نمی‌کند، بلکه باعث افزایش وزن می‌شود.یک یا دو حبه خرما همراه با یک فنجان دمنوش لاغری می‌تواند یک میان‌وعده مفید در برنامه رژیمی شما باشد.بنابراین، نکته مهمی که باید در استفاده از دمنوش‌ها را رعایت کنید، این است که آن‌ها را با طعم اصلی خودشان مصرف کنید و از اضافه کردن شیرین‌کننده‌های غیرمجاز خودداری کنید.

 

کلام آخر

دمنوش زرشک  و آب زرشک  ازجمله پرطرفدارترین نوشیدنی ها برای لاغری محسوب می شوند. ما در این مطلب سعی کردیم که طرز تهیه انواع دمنوش لاغری را به شما معرفی کنیم.شما می توانید زرشک با کیفیت برای دمنوش را از فروشگاه اینرنتی معوا سفارش داده وبه راحتی دمنوش زرشک برای لاغری را در منزل نیز تهیه کنید.اگر شما هم روشی برای تهیه دمنوش زرشک می شناسید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و ازآن  لذت برده باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.