مقایسه زرشک پفکی و دانه اناری

mavasaffron
29 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت زرشک پفکی و دانه اناری چیست

 

مقدمه

اگر تا به حال برای خرید زرشک به مغازه های سطح شهر مراجعه کرده اید،ممکن است که نام زرشک اناری و پفکی را هم از فروشنده شنیده باشید.آیا می دانید که تفاوت زرشک پفکی و اناری چیست؟

زرشک دانه اناری و پفکی از بهترین انواع زرشک در بازار هستند که هر کدام از نظر ظاهر، قیمت، کیفیت با هم متفاوت می باشند. چنانچه می خواهید بدانید که کدام یک از انواع زرشک با توجه به ویژگی آن برای شما مناسب تر است، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

 

 

زرشک پفکی

روش چینش و خشک شدن زرشک پفکی باعث شده است که این محصول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.برای چیدن این زرشک، میوه‌ها به صورت شاخه‌ای از درختچه جدا شده و سپس برای خشک شدن به اتاق‌های بزرگ فرستاده می‌شوند.زرشک پفکی در زیر سایه خشک می‌شود  و همین امر کمک می کند که رنگ و طعم عالی داشته باشد.

این نوع زرشک را در دمای خنک و نزدیک به دمای محیط خشک می کنند. بعد از خشک شدن کامل زرشک، خوشه‌ها را پایین می‌آورند، شاخه، چوب، سنگ و اضافات آن را جدا می کنند، سپس محصول را به بازار ارائه می‌کنند.

از تفاوت زرشک پفکی و اناری می توان به مدت زمان خشک شدن اشاره کرد. زرشک پفکی نیاز به زمان بیشتری برای آماده سازی دارد و سه تا چهار ماه دیرتر به بازار عرضه می شود. این نوع زرشک یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین انواع زرشک در ایران است و به طور گسترده به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

 

 

ویژگی زرشک پفکی

1.برای تهیه زرشک پفکی به نیروی انسانی و وقت زیاد نیاز دارید.

2.رنگ این نوع زرشک قرمز و یکدست است

3.قیمت زرشک پفکی در مقایسه با دانه اناری بالاتر می باشد.

4.خشک کردن زرشک پفکی در سایه و به دور از آفتاب انجام می شود.

5.ظاهر زرشک پفکی به شکل سالم و بادکنکی است.

6.این زرشک به عنوان زرشک صادراتی شناخته می شود.

 

 

زرشک اناری

زرشک اناری به صورت بدون شاخه یا با شاخه برداشت می شود.روش چینش این زرشک به شکل ضربه ای است که پارچه ای را زیر درخت پهن کرده و با ضربه زدن به شاخه های آن، اقدام به جمع آوری محصول می کنند. . برای خشک کردن آن، زرشک را روی زمین در جلوی نور آفتاب پهن می‌کنند تا تحت تأثیر گرما، رطوبت زرشک اناری تبخیر و خشک شود.

بعد از خشک شدن زرشک، با استفاده از روش‌های دمیدن یا قرار دادن در مقابل بادهای طبیعی و مصنوعی، خرده‌های خوشه‌ها از زرشک جدا می‌شوند. سپس زرشک اناری در دستگاه سورت قرار می‌گیرد. سورت وظیفه جداسازی تیغ، خار، سنگ، شن و سایر اجسام را از زرشک دارد و پس از پاکسازی، محصول آماده برای عرضه به بازار می‌شود.

 

 

ویژگی زرشک دانه اناری

1.زرشک دانه اناری اغلب زیر نور آفتاب خشک می‌شود.

2.کیفیت و مرغوبیت زرشک اناری نسبت به پفکی کمتر است.

3.قیمت این نوع زرشک از پفکی ارزان تر می باشد.

4.برداشت زرشک دانه اناری با ضربه زدن انجام می‌شود.

 

 

بهترین روش نگهداری زرشک دانه اناری

این نوع زرشک را می توانید در ظروف پلاستیکی در فریزر و همچنین در ظروف شیشه ای در یخچال نگهداری کرد. از زرشک دانه اناری در تهیه غذاها و تهیه محصولات مختلف مانند آب زرشک، مربای زرشک، ، کیک زرشک و … می توان استفاده کرد.

 

 

خواص درمانی زرشک پفکی و دانه اناری

  1. پاک سازی کبد و کیسه صفرا
  2. کاهش عفونت‌های پوستی و جوش
  3. ضد سرطان
  4. کمک به کنترل دیابت
  5. بهبود سلامت چشم
  6. کمک به سلامت قلب و عروق
  7. تصفیه کننده خون
  8. کمک به لاغری و کاهش وزن
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن
  10. تنظیم کننده فشارخون
  11. شفاف کننده پوست

 

 

   تفاوت زرشک اناری و پفکی

 

1. روش خشک شدن

زرشک اناری با روش چینش ضربه‌ای جمع‌آوری می‌شود و دربرابر نور خورشید خشک می‌شود. اما  زرشک پفکی در زیر سایه خشک شده که همین  امر باعث بهبود رنگ و طعم آن می گردد.

 

2. زمان خشک شدن

زرشک دانه اناری در حدود بیست روز زمان برای خشک شدن نیاز دارد، در حالی که زرشک پفکی  برای خشک شدن ،حدودا شش ماه زمان لازم دارد.

 

3.کیفیت

زرشک پفکی به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین انواع زرشک شناخته می‌شود و دارای مرغوبیت بیشتری نسبت به زرشک دانه اناری است.

 

4. رنگ

زرشک پفکی از لحاظ رنگ در مقایسه با اناری رنگ بهتری دارد که این موضوع باعث شده،  در بین کشورهای خارجی محبوبیت زیادی داشته باشد.

 

 5.قیمت

زرشک پفکی به دلیل کیفیت بالاتر، معمولاً قیمت بالاتری نسبت به زرشک دانه اناری دارد.

 

6.ظاهر زرشک

زرشک پفکی از لحاظ ظاهری به صورت ترد و پفکی است، در حالیکه زرشک اناری برخلاف پفکی چروکیده و تو خالی می باشد.

 

7.کاربرد

زرشک پفکی یا همان زرشک مجلسی، اکثراً در تهیه غذاهای سنتی ایرانی مانند زرشک پلو با مرغ و مرصع پلو استفاده می‌شود. این نوع زرشک به دلیل کیفیت بالا و طعم خوشایند، برای ایجاد تنوع و زیبایی در غذاهای خاص استفاده می‌شود.بنابر این یکی از تفاوت زرشک پفکی و اناری را می توان نوع کاربرد آن در صنایع غذایی دانست.

زرشک دانه اناری به علت طعم ترش آن ، نمی‌تواند به طور مستقیم در آشپزی استفاده شود. اما این نوع زرشک به عنوان ماده اولیه برای تولید لواشک و ترشک استفاده می‌شود.بنابراین، هر یک از این دو نوع زرشک کاربردهای متفاوتی دارند. زرشک پفکی در آشپزی برای تهیه غذاهای سنتی ایرانی استفاده می‌شود، در حالی که زرشک دانه اناری بیشتر برای تولید لواشک و ترشک به کار می‌رود.

 

کلام آخر

زرشک موجود در بازار به انواع مختلفی تقسیم می شود که ما در این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره کردیم. در این نوشته تلاش کردیم تا به صورت جامع در زمینه تفاوت زرشک پفکی و اناری اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.زرشک هایی که در فروشگاه اینترنتی معوا به فروش می رسد از بهترین مزارع  شهرستان قائنات برداشت می شود  و شما می توانید زرشکی خوش طعم و باکیفیت را با قیمت مناسب از این مجموعه خریداری کنید.اگر این مطلب برای شما مفید و جذاب بوده است،لطفا این مطلب را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.